Deleuze i Guattari
a la seva obra, Rizoma,
reflexionen sobre el concepte de llibre,
entenem, perquè consideren que la naturalesa no funciona segons el
paradigma de la simplificació, segons les reduccions a la lògica o
a lleis immutables, la naturalesa no obeeix a una estructura
arborescent sinó més aviat al rizoma, perquè
és complexa. El llibre havia
esdevingut una imitació del món, segons
l'ha entès el pensament clàssic, el més racional, ha estat un
objecte que copiava la mateixa res extensa cartesiana. Però
el món no és tan senzill, el món ha
esdevingut caos, i això vol dir que ha esdevingut complex. Si la
llei del llibre, com diuen, és la llei de l'u
que esdevé dos, en un món complex,
el llibre ha quedat endarrerit. A les tipologies del llibre és justament aquesta
que dèiem ara la que ha dominat molt de
temps, és el llibre arrel, el llibre
clàssic, el llibre lineal, fins i tot té un eix al voltant del qual
estan relligades les
fulles. Tot gira al voltant de l'u,
les ramificacions sorgeixen d'aquest tronc d'arbre, d'una arrel o
fonament, es considera que te un objecte i un subjecte.
Font: Bananamoon Observatory |
Certs intents de la modernitat van intentar trencar
amb aquest tipus de llibre-arrel, és el llibre d'arrels fasciculars
en què l'arrel principal es trenca per empeltar-li un sistema de
petites arrels, aleshores la
unitat esdevé conjunt de fragments,
però no desapareix del tot. Els autors recorden, els aforismes de
Nietzsche, o de Joyce,
autors d'arrels
múltiples, però diuen que en aquests
casos només s'arriba a trencar amb la
linealitat de la paraula mentre es manté una unitat cíclica de la
frase, del text o del saber. Tot i que
trencar la linealitat ja és una bona
resposta a la unicitat tradicional del
llibre que ha imposat una determinada visió
del món, no la consideren
suficient.
El llibre ha de ser considerat com a multiplicitat
de matèries diverses que es conjunten també amb les seves
multiplicitats respectives. El territori del llibre, que
tanca i delimita la informació, es
desterritorialitza perquè projecta línies de fuga, moviments cap a
fora, cap a la xarxa, i
també es re-territorialitza; en tant que la seva
multiplicitat està en connexió amb altres
multiplicitats, incloses les unes dins de
les altres, en una simbiosi entre elements
heterogenis. Així seria l'escriptura
rizomàtica, una escriptura de la complexitat,
i veiem també l'hipertext com a resposta a
aquest tipus d'escriptura, perquè facilita la interconnexió de
diferents nodes que en canviar canvien la totalitat de la xarxa, per
on poden circular les intensitats en totes les direccions possibles.
Rizoma, l'obra, és una col·laboració, són dos
autors, que el signen, i han conservat els seus noms, però diuen que
el signen així per
rutina, perquè consideren que
cada un d'ells ja és molts, això és com
dir que ells també són multiplicitats, ja no són ells mateixos, i
aquestes multiplicitats han convergit en el llibre rizomàtic. Els
subjectes són potser una il·lusió, deixen
de ser centre per passar a ser una
multiplicitat, ja que l'home és un procés -s'és
molts-, tot i a la cerca d'identitats que
ens situen davant del món, hi ha una certa
renúncia postmoderna
al “jo” que
deixa que la diferència s'obri pas. Quan
apareix l'altre, també una multiplicitat, la interrelació, la
intersubjectivitat, esdevé una nova
realitat. Perquè la
creació de nous mons ficticis o interpretacions de la realitat es
pot multiplicar exponencialment per interacció, per
acció comunicativa, mitjançant
l'hipertext.
“Un rizoma no
empieza ni acaba, siempre está en el medio, entre las cosas,
inter-ser, intermezzo. El árbol es filiación, pero el rizoma tiene
como tejido la conjunción “y…y…y…”. En esta conjunción
hay fuerza suficiente para sacudir y desenraizar el verbo ser.”1
1Deleuze,
G. I Guattari, F. “Rizoma”. Capitalismo y esquizofrenia: Mil
mesetas. [Edició electrònica] Disponible a:
http://www.fen-om.com/spanishtheory/theory104.pdf
[Consulta: 08.06.2013]
Hola L Irico.
ResponEliminaSuposo que ets un company/ d'aula de les escriptures hipertextuals.
Molt bo el teu comentari (extens comentari) sobre el rol del llibre versus hipertext a prtir del llibre Rizoma.
Aquesta és la primera entrada al teu bloc que si bé és una mica auster, he de dir que els seus continguts són fantàstics.
Etconvido a entrar al meu.
salut
J. Mèlich