El blog en el curs de la seva
escriptura comença de manera privada, individual, i esdevé pública.
L'autor del blog mentre escriu aquests fragments anomenats posts o
entrades, es construeix poc a poc una identitat, encara que el
contingut de la seva escriptura fos la creació d'un nou individu
fictici o la creació d'un altre món en una narració, que es
projecta a l'exterior i que potencialment pot ser coneguda, llegida,
per una infinitat d'usuaris. A més, aquests altres, poden
interactuar per mitjà dels comentaris i aquesta interactivitat, els
feedbacks dels lectors, incrementa el flux de la informació,
esdevé un mitjà conversacional, agafant el seu llenguatge alguns
tints propis de l'oralitat.
La interactivitat que aquests nous
mitjans afavoreixen no només afecta als clics de ratolí sobre els
enllaços que permeten la navegació pels documents o cap a altres
documents de la xarxa, sinó que construeix una nova dimensió
interpersonal on el jo, l'autor, es desdibuixa i es projecta a
l'exterior trencant les barreres espai-temporals i fent xarxa, una
xarxa que és social. La popularitat del seu ús es pot entendre com
una democratització de la informació, o millor, una
desmonopolització d'aquesta, l'usuari d'internet ha passat a tenir
un protagonisme en la creació de continguts de tot tipus que mai
havia tingut un lector de continguts tradicionals, de textos
impresos. Els seus efectes són tan importants que molts grans
mitjans de comunicació hi han volgut ser presents en el fenomen
generant blogs i altres eines de la web 2.0 per als seus
col·laboradors, o per facilitar la participació dels seus lectors,
com veiem en alguns diaris en format digital. En efecte estem comprovant fa temps
com s'estableix una relació dels mitjans tradicionals amb els nous,
potser perquè no volen quedar-se al marge, ja siguin blogs o xarxes
socials, potser perquè són conscients del seu potencial. Veiem també com a l'escriptura periodística tradicional
irrompen fragments que han aparegut a Internet, a blogs, a Facebook,
a Twitter, etc.
Captura del diari Ara.cat |
Aquest últim, Twitter, a partir dels
seus missatges curts, és un gran generador de continguts per a la
premsa darrerament, hi veiem articles que incorporen twits sobre
l'actualitat, com a la imatge superior, o, fins i tot ,captures dels
twits de persones públiques que hagin esdevingut víctimes de la
immediatesa, la lleugeresa, i han fet pública una opinió
políticament incorrecta o una disputa personal, i comproven que no
estan tan sols com els semblava davant de l'ordinador o del
dispositiu mòbil. L'hipertext fa que la informació circuli en
xarxa, que es multipliquin les relacions, perquè els lectors d'avui
no són lectors passius que reben informació unidireccional, sinó
que també generen contingut i el transmeten, i això fa que es perdi
en certa mida el control sobre allò que, com dèiem, ja hem fet
públic. Enllaçant-ho amb allò sobre la construcció
d'identitats la pluralitat postmoderna contribueix a que l'autor, el subjecte, es desdibuixi. És remarcable
com el caràcter públic, democratitzant, que afavoreix la
participació ciutadana, que s'esdevé d'aquests mitjans pot
contribuir a la construcció col·lectiva d'una identitat que no
s'ajusta segurament a la volguda per alguns autors, a la xarxa la intenció
d'aprofitar el mitjà com a publicitat d'opinions polítiques i
personals, pot donar resultats incerts.
Efectivament, Lorenzo, i aquesta incertesa és la que crec que hem estat estudiant en aquesta assignatura. Ara m'acaben de venir al cap les paraules del nostre consultor quan deia que "demostrar em sembla encara massa agossarat". Doncs això, mirem de mostrar els pros i els contres de l'excriptura a la xarxa. Salut!
ResponEliminaA més de la presència de Twitter en la premsa que comentes, darrerament també s’ha posat de moda que es sol•liciti la intervenció del públic en determinades transmissions esportives, tipus Moto GP, Roland Garros o partits de la Champions de futbol. En ocasions els locutors demanen als espectadors que “interactuïn”, fet curiós perquè després no fan ni cas del que es twitea... la gran majoria de vegades la interacció només representa la participació en alguna mena de concurs.
ResponElimina